Ga niet voor laaghangend fruit in 2019

Posted on Posted in News, Posts

Als jong bedrijf is het verleidelijk met hagel op diverse markten te schieten en elke kans die zich aandient te grijpen. Je bent ambitieus en waarom zou je dit niet doen? Heel gericht schieten vraagt immers een veel langere aanloop naar omzetgroei. Maar met het nodige geduld en beleid verdien je deze investering toch snel terug. Hoe?

1 – Richt je op het binnenhalen van je ideale klant

  • Bepaal je kern propositie (waar ben ik echt goed in?) en de daarbij passende klant (‘wie zit er op me te wachten’), ofwel je´Sweet Spot´
  • Richt alle pijlen op het binnenhalen van deze klant
  • Zet alles opzij om het project te laten slagen en het WOW gevoel te laten ontstaan (ook al is je marge op het project nihil)
  • Creëer zo een ambassadeur voor je product en bedrijf

N.B. Laat je niet verleiden tot andere Product Markt Combi’s buiten je ‘Sweet Spot’ ook al levert dat op de korte termijn misschien meer omzet op

2 – Creëer een customer success story

  • Creëer samen met je klant een aansprekend referentie verhaal (hoe heb je welk probleem opgelost en wat levert het de klant op)
  • Maak het ontwikkelde materiaal in het sales traject generiek en (her)gebruik het voor marketing doeleinden
  • Maak een gerichte landing page (Keywords/SEO)
  • Segmenteer de markt naar soortgelijke klanten (gebruik hiervoor beschikbare tools)
  • Doe een gerichte online outbound campagne
  • Ondersteun de campagne door grote online zichtbaarheid via blogs, online discussies, etc (gebruik hierbij consistent de Keywords van je landing page om verkeer te genereren)

Wat levert het op?

  • Hele gerichte investering van iedere Euro (vind niet steeds het wiel opnieuw uit)
  • Een duidelijk imago en identiteit
  • Herkenbaarheid en autoriteit binnen je doelgroep
  • Sales & Marketing focus
  • Een solide basis voor duurzame omzetgroei

Durf dus nee te zeggen tegen allerlei op het eerste gezicht verleidelijke verkoopkansen buiten je Sweet Spot en houd de gekozen koers aan. Da’s best lastig als jong bedrijf op zoek naar (omzet)groei. Maar ons advies is toch: laat je niet verblinden door snel gewin. Het is niet pakken wat je pakken kan. Denk aan de paradijselijke appel… het is verleidelijk ‘m te eten, maar het kan je zuur komen te staan!

Benieuwd naar jouw ervaringen…